2.4.06

paella USA

Com altres diumenges, he decidit fer una paella per dinar. Ja fa anys que faig servir la mateixa recepta amb lleugeres variacions segons la temporada, però m'agrada contrastar el que preparo amb el que imaginen altres cuiners per tal d'intentar alguna millora si es dóna el cas. La recepta més curiosa -deixem-ho d'aquesta manera- que he trobat a Internet (paella per a nord-americans ideada a l'Argentina) és la que us presento a continuació. No hi ha dubte que no falten els detalls (obrellaunes imclòs) i les indicacions per reeixir en la seva elaboració, però... Si algú la fa, ja m'explicarà el grau de satisfacció que ha esperimentat en menjar-la. M'abstinc de comentaris inicials, només que 1/2 quilo d'arròs per a 8/10 persones de bon menjar em sembla una mica insuficient.


Ingredientes (para 8/10 de buen comer)

1 Pollo, más o menos 2 Kilos (4 libras)
1/2 Kilo de Langostinos (o gambas o camarones, o como los conozcan) (Shrimp, Prawns, or Tiger Prawns, 1 libra)
1 kilo de mejillones o mussels (2 libras) (se puede substituir por almejas littleneck o nada si no se consiguen)
OPCIONAL ‑‑‑ 150 gramos (5 onzas) jamón prosciutto. En España o en algunos otros países usaría 2 chorizos colorados o jamón serrano, pero aquí no se consigue serrano y los chorizos colorados que se ven no sirven para este platillo
3 cebollas amarillas grandes
3 pimientos morrones verdes o rojos (o 4‑5 pimientos tipo Calahorra)
1 zanahoria grande
3 o 4 tomates frescos, grandes
1 rama de apio
8 dientes de ajo
1 ramito de perejil
arvejas tiernas (petite peas) congeladas, 1 bolsita o caja
1 lata de garbanzos
2 cubos de caldo de pollo
orégano, 1 cucharadita de te tomillo (thyme) 1/2 cucharadita de te azafrán persa o español (saffron). NO USAR AZAFRAN MEJICANO, 1/8 cucharada de te. pimentón dulce Español o Húngaro, 1 cucharada de sopa
1/2 Kilo (1 libra) arroz español o arroz italiano arborio, o si no se consigue usar "Uncle Ben" converted rice (No instantáneo). Para aquellos que no tengan mucha experiencia de cocina, el "Uncle Ben" es mas fácil de preparar y perdona más los errores
aceite de oliva extra virgen
aceite de maní
3/4 limones
1 vaso de vino blanco seco, buen vino
2 sartenes, una mediana y una grande
1 cacerola grande (3‑4 litros)
1 plato hondo
2 cucharas de madera
1 abrelatas
cucharas de medir, de sopa y de te (Teaspoon, Tablespoon)


Preparación
Tiempo total necesario: de 1 1/2 a 2 horas. El caldo, pollo y verduras se pueden preparar con unas horas de adelanto y guardar (bajo refrigeración) hasta que se usen, pero los mariscos se deben sacar de la nevera y preparar con poca
antelación, justo como se indica, ya que son frágiles y se echan a perder con
cierta facilidad.
CALDO: En una cacerola, poner 2 litros de agua, los dos cubos de caldo de
pollo, la zanahoria pelada, 1 cebolla pelada y cortada en cuatro, la rama de
apio, 2 dientes de ajo y poner a hervir 3/4 de hora.
LOS MARISCOS: Pelar y lavar los langostinos, o camarones o gambas y poner en
un plato hondo con el jugo de 1 limón, 1/2 cucharadita de orégano y una
cucharada de sopa de aceite de oliva, revolver y dejar 1 hora cubiertos,
revolviendo de cuando en cuando. Lavar y raspar las barbas de los mejillones,
o lavar las almejas.
POLLO: Lavar y cortar el pollo en presas, separando las patas primero, y luego cortar las patas por la coyuntura, separando pata y muslo. Separar las alas y cortar por la coyuntura, en dos partes cada una. Partir lo que queda en dos, a lo largo de la espina, y del hueso de la pechuga. Lavar y eliminar restos del hígado, si los tiene. Cortar las mitades en 4 pedazos cada una. En una sartén grande poner dos cucharadas de aceite de maní, y freir los pedazos de pollo hasta que esten dorados, de todos lados. Usar fuego fuerte, pero con cuidado de no quemar el pollo. Al final agregar 3 dientes de ajo cortados en mitades y dejar freir un poco más. Sacar del fuego y poner en una fuente cubierta.
VERDURAS: Pelar las cebollas, lavar y eliminar las semillas de los pimientos y cortar las cebollas en anillos finos ( 1‑2 milímetros) y los pimientos en tiras de 1 centímetro de ancho. En una sartén, poner 3 cucharadas de aceite de oliva, el jamón (si se usa) cortado en tiritas, las cebollas y los pimientos cortados. Freir hasta que la cebolla y los pimientos estén blandos, sacar luego del fuego. Usar fuego mediano.


PREPARACION FINAL: Abrir la lata de garbanzos y lavar los garbanzos. Cortar los tomates en rodajas (3‑4 milímetros). Medir una taza de arvejas (petite peas). Picar los ajos que quedan bien fino. Picar 1 cucharada de sopa de perejil, y mezclar con el ajo picado. En una taza, mezclar media taza de caldo, una cucharada de sopa de pimentón, 1/2 cucharada de te de tomillo y 1/2 cucharada de te de orégano, y 1/8 de cucharada de te de azafrán. Opcional: Agregar una hoja de BAY LEAVES (es laurel, PERO NO LO QUE SE LLAMA "LAUREL" EN INGLES, MUCHO CUIDADO CON ESTO, EL "LAUREL" ES VENENOSO !!!!!!) En una paella o sartén grande (bien grande, si no se tiene se puede usar dos, mitad en cada una de cada cosa), poner el pollo las cebollas y pimientos, 3/4 del caldo y el contenido de la lata de garbanzos. Sobre fuego mediano llevar a hervir.


Agregar el arroz, bien distribuido, el vaso de vino y el ajo/perejil. Revolver un poco, acomodar todo en la sartén y tapar. Dejar cocinar 12 minutos, agregar los tomates, y la taza de caldo con azafrán y los otros condimentos. 4 minutos mas tarde, hundir con la mano en la sarten los mejillones o almejas, con la punta de la bisagra hacia abajo, distribuir los langostinos o gambas sobre el arroz en forma pareja, hacer lo mismo con las arvejas y tapar, reduciendo fuego a un mínimo que mantenga el hervor. Dejar cocinar 3‑4 minutos más o hasta que el arroz este a punto, agregando un poquito mas de caldo o agua si hace falta. En esta fase de la cocción hay que tener mucho cuidado de no dejar pegar o quemar el arroz, probando el fondo de la sarten de vez en cuando, sin revolver, agregando agua de a poquito o reduciendo el fuego, si hace falta. A este punto, los mejillones se deben haber abierto, descartar los que no se abran. Los langostinos o gambas deben tener un color naranja, y el arroz estará a punto. No sobrecocer, porque los mariscos son mucho mas sabrosos a punto. El aspecto del platillo debera ser tal que se vea un poco de jugo, pero bastante menos que una sopa espesa. Servir con limones cortados en mitades, y con buen vino blanco!. Buena suerte y buen provecho!!!

Comentarios:
Receta adaptada para Estados Unidos. En península SF el azafrán se consigue en Camino Real y Castro St. Mountain View, sobre Castro St, Rose Market, pequeño mercado irani. En Boston, en los mercados armenios de Watertown .


P. S. I vet aquí el destí d'un bloc de cuina desaparegut: el rebost de l'aeroplà. Ja és el segon bloc amic (el rai dels robinsons , feliçment recuperat, va ser el primer) que veig en mans estranyes. Sisplau, no deixeu que els americans us colonitzin.

10 comentaris:

mar ha dit...

ufff, quina recepta més llarga!!!
quan l'has acabat de llegir, ja se t'ha passat l'arròs!

bé, ja saps que no m'entretindré a llegir-la, però el que si et diré és que a EEUU les gambes de la paella són pelades, sinó no se la mengen perquè els fa fàstic
(i van i es mengen el menjar de plàstic com si res) (americans!!! aiii...)

Anònim ha dit...

El que és arròs, no en menjaran gaire, però la resta... déu ni do quin fart! (més aviat un poti-poti)
I per què no expliques el teu arròs i poses fotos? Jo, avui, gairebé no he dinat. És que amb l'esmorzar que ens hem cruspit (ho tens al bloc) i l'hora que era, uf! quin tip.

Montse ha dit...

Jo vull la teva recepta!

Volem la teva recepta!

Volem la teva paella!!!!!

Hanna B ha dit...

ai mareeeee! pero si aquella gent no cuina, només falta que els posin receptes tant complicades.... xorisso? vi blanc? orenga? sopa espessa? jo no sé d'on treuen tanta imaginació.. :)
aixo de hundir con la mano, no ho entenc. es molt bèstia. el laurel venenoso tampoc sé què es. aquesta recepta sembla feta de broma, nomes faltava explicar com matar el gall...
m'encantaria saber qui ha intentat fer la recepta i com li ha quedat...
pere, posan's la teva! amb foto!

Xurri ha dit...

BO-CA-BA-DA-DA he quedat. I esgarrifada, horroritzada, traumatitzada, esparverada i escandalitzada.

Mai deixa de sorprèndre'm aquesta mania dels americans d'agrupar tot el que els sona a "espanyol" i afegir-ho copiosament en uns mejunjes mestissos i caòtics als que gosen posar el nom dels plats típics.

Encar recordo aquella espantosa truita espanyola que feien a casa d'un anglesos que vaig conèixer ara fa uns anys, que duia ceba, alls (un all sencer tallat a rodanxetes!!), xurisu, pebrot, pernil, tomaquets, olives negres, cayena, pebre, "herbes"(així, en general)...i una mica de patateta...jo que se. Fregida mab mantega, es clar. Infumable.

Té molt de mèrit que arribin aquí dessitjant menjar-ne. Igual la tasten aquí i enyoren la de casa...

Anònim ha dit...

Aquesta recepta deu ser una broma oi?

miquel ha dit...

La veritat és que no tinc clar quin és l'origen e la recepta. Si ha passat de pares a fills per diverses generacions o a algun il·luminat se li va acudir barrejar tots els seus coneixements culinaris.

Encara no és el moment de mostrar-vos les mancances gastronòmiques amb la meva recepta de paella. Potser quan vulgui tancar el bloc... De moment, i per evitar que hi insistiu, us faig un avançament que us tirarà enrere: hi va un bon raig de Torres 5. Oi que no cal dir res més?


Hanna b, no t'hi atriviries tu -no t'ho prenguis com una invitació al suïcidi-, que ets una de les que em sembla més preparades; a dir-nos que tal resulta la cosa. Realment has captat l'esperit d'aquesta bogeria amb l'enumeració que fas d'alguns dels ingredients estrella.


No m'he atrevit a fer-te la proposta a tu, xurri, perquè et veig a punt de l'infart.
Mirem-ho per la part positiva: no es pot negar que els americans tenen un esperit de mestissatge que els honora :-)


Res de broma, jaka. I si vols intentar innovacions en la teva dieta habitual, entra en la pàgina: algunes propostes estan bé.

Hanna B ha dit...

ai, pere no em piquis! jo faria la meva versió que acostuma a ser nomès de peix i no és la paella tradicional autèntica original valenciana. no li poso garrafons ni cargols ni coses d'aquelles que s'arrepleguen pels camps... (els puritans dels ianquis tampoc han tingut l'atreviment...)

miquel ha dit...

M'acullo a la sisena esmena (o és cinquena?) i no parlaré de la paella valenciana, però estic amb tu.

P. Gomez ha dit...

Estoy escribiendo un blog documentando mis esfuerzos por hacer una paella en Chicago Paellausa.blogspot.com