23.2.06

23-F

Segur que alguns heu pogut deduir que últimament m’estic passant un cicle particular de pel·lícules de Lubitsch: les que va fer a Hollywood, no les alemanyes, entre les quals dieuen que destaca Die Bergkatze (1921), una sàtira antimilitar que alguns consideren la seva obra mestra i que jo no he vist.

Per aquest cap de setmana tinc previstes El diablo dijo no i La octava mujer de Barba Azul. De la segona, protagonitzada per Claudette Colbert i Gary Cooper l’any 1938, n’acabo de veure el tràiler i m’ha cridat l’atenció l’escena del principi en què Gary Cooper, l’home més ric del món, entra a comprar-se un pijama en uns grans magatzems. Com que que sigui ric no vol dir que malgasti el seu patrimoni, el protagonista insisteix que ell només vol una de les dos peces del pijama, la que fa servir habitualment, i que, per tant, només està disposat a pagar la meitat del preu. El venedor, després de consultar tota l’escala de comandament fins arribar al president dels magatzems, a qui per cert han de despertar i es veu com ell també fa servir només una peça (“deu ser un comunista”, diu, quan li parlen de les pretensions del comprador de regatejar el preu), li assegura que no el poden satisfer en la seva demanda . Aquesta situació aparentment irresoluble sembla que tindrà un final satisfactori quan apareix Claudette Colbert disposada a comprar l’altra part del pijama. I aquí s’acaba la primera escena del meu tràiler.

Sembla que tot això no ofereix cap novetat sobre un costum més o menys estès encara ara que consisteix que l’home dormi amb els pantalons del pijama i la dona amb la jaqueta, però resulta que el que Gary Cooper s’entesta a comprar és la jaqueta i la Colbert s’ofereix a quedar-se amb els pantalons. És clar, aquí és quan un s’imagina l’home passejant-se per casa només amb la part de dalt del pijama i la dona amb la part inferior i, com a mínim, imagina unes imatges i situacions poc habituals; en fi, francament exòtiques. ¿La jaqueta del pijama és una reminiscència del pas del camisó, que havia fet servir l’home fins a temps moderns, al pijama i en Gary Cooper es resisteix al canvi? Però, i els pantalons de la noia? Era un costum de les noies americanes del 38 dormir d’aquesta manera? Va arribar aquesta moda a Europa, Espanya, Catalunya...? I arribats en aquest punt és quan un comença a interessar-se per l’evolució de la moda íntima durant la primera meitat del segle XX i comença a preguntar-se si després de veure la pel·lícula en tindrà una idea clara. Per la resta de fragments que he vist, dedueixo que sí, que algun dubte sobre el tema se m’esvairà.































Ah, el títol del post? Jo tenia intenció d’escriure sobre l’efemèride, però després he pensat que no valia pena, que els diaris i altres mitjans fa 25 anys que estan més informats que jo, i que em distreu més –digueu-me frívol- veure una pel·lícula de Lubitsch. De totes maneres, si insistiu, he de dir-vos que és dubtós que l’intent de cop d’estat hagués durat més de cinc minuts si Tejero i companyia s’haguessin presentat al parlament espanyol amb la jaqueta del pijama en lloc de l’uniforme, o si els diputats –calefacció a la màxima potència- fessin els seus debats només amb jaqueta o pantalons, segons el sexe. Direu el que voldreu, i potser arribareu a mentir, però hauríeu de reconèixer que la manera de vestir pot arribar a condicionar moltíssim les relacions que s’estableixen entre les persones.

6 comentaris:

mar ha dit...

i jo ahir, que era el dia de l'espectador, mirant una d'en kevin costner...
catxis, podria haver vist en Gary Cooper...
aiiisss

eiii, bromes a par, m'agraden molt els "clàssics"

mar ha dit...

(t)... me l'he deixat de posar a (par)

Anònim ha dit...

Quan era jove sempre havia vist al Cooper ja vellet i no li trobava el què. Després he vist pelis amb ell de jove i realment, impressionava. Això dels pijames sempre ha tingut una mica de morbo eròtic, a les pelis amb uns quants anys, recordo aquella de 'Pijama para dos', encara que era a l'inrevés de com dius, és clar, que sembla el més adient per à l'època. Respecte als pantalons femenins, sé del cas d'un capellà que no va voler donar la comunió a unes noies que duien pantalons, a Catalunya, primers seixanta.

miquel ha dit...

Dona, suposo que en K C també té la seva gràcia, però les comèdies de Lubitsch són per veure i reveure.

Jo recordo de molt petit que un oncle meu, ja força gran en aquell moment, cada vegada que veia una noia o senyora amb pantalons remugava unes quantes paraules de desaprovació, no tant pels pantalons com a cosa d'homes sinó perquè creia que estèticament no quedaven afavorides

Xurri ha dit...

I tenia raó el teu parent, que com una faldilla, no hi ha res per una dona.
Sembla que el costum que apuntàvem al nadal no és tan peculiar doncs? El que ens hem de fer mirar és la fixació aquesta amb els pijames. És un tema centrípet, un cop entra al blog tot hi acava abocant periòdicament.

miquel ha dit...

Si tu ho dius, xurri. No creguis, jo també n'estic d'acord algunes vegades.
Ja hi vaig pensar en els altres posts en què parlàven d'aquest tema dels pijames. Jo, de moment, dono l'assumpte per tancat.