18.9.05

dels nens, les realitats i les ficcions

Avui he tornat a la Fira del llibre. M’hi he passat una mica més d’una hora amb més calma que ahir, és a dir, amb la intenció de veure si trobava alguna cosa a l’atzar que m’interesses, però també mirant de resseguir la pista d’una de les meves velles aficions: la literatura infantil i juvenil d’abans de la guerra. I he trobat unes quantes coses que m’han alegrat la tarda. Concreto: Nick. Conte de mitjanit, de Carme Karr, del qual ja us en parlaré més endavant perquè té un aspecte força curiós; alguns exemplars de “Fatty”, una revista infantil de l’any 1919, que ja coneixia però de la qual no tenia cap mostra, i també el primer número de “Teatre infantil Fatty”, que és una obreta de Lluís Millà, editor i llibreter, que encara conserva la casa al carrer de Sant Pau, on podeu trobar els seus besnéts, i la paradeta al mercat de Sant Antoni; també he comprat el Calendari d’en Clovis de 1928, el segon i darrer que va publicar en Clovis Eimeric, prolífic i avui semioblidat autor de literatura infantil, col·laborador de moltes revistes de l’època i únic autor de la “Biblioteca Damisel·la”, la mostra més interessant de novel·la sentimental d’abans de la guerra, juntament amb la “Biblioteca Gentil” de Folch i Torres... Uf, em sembla que m’hauré d’aturar perquè, emportat per la passió, m’està sortint un post excessivament erudit. No us indico cap enllaç a totes aquestes obres, però heu de saber que si us interessa tenir més informació, Google us en proporcionarà –o jo, si esteu interessats en el tema-.

Em resisteixo a acabar el post sense dir-vos que també he comprat alguns exemplars de “La Mainada” (1921-1923), editada per Avel·lí Artís i que tenia en nòmina alguns dels millors escriptors i il·lustradors del país (podeu fer un clic aquí per comprovar-ho). I acabo amb “La Mainada” perquè us vull presentar una de les delicioses proses que Salvat-Papasseit va dedicar a la seva filla Salometa sota el títol genèric de “Els nens de la meva escala”, on es demostra que la realitat cadascú la pot veure i valorar de diferent manera, trieu vosaltres, però ja sabeu que es diu que els nens no menteixen:
La Salometa és una nena menuda, menuda, però com l'argent viu de bellugadissa i gosada. I amb uns ulls grossos, que és el que se li veu més. Porta unes calcetes curtes, i un vestidet més curt, i ara a l'istiu, amb els cabells tallats, fins sembla un xicotot. No vol que res li facin, sinó que ho vol fer sola, i quan ho aconsegueix exclama:Heus, mama... tota tola he fet! tota tola!La Salometa té ara vint-i-vuit mesos. L'altre dia assajava de veure a galet. Té un cantiret de llauna i obria una boqueta que quasi feia por de tant oberta que era. Ui, ui, ui quina por!... El cas és que bevia i no bevia, car si aixecava el broc, no sabia engolir. I així es mullava tota. Però encara afegia: Heus, mama... tota tola, he fet! tota tola!El diumenge passat l'oncle li feia festes. I jugaven a ponts. La Salometa passava sota les cames de l'oncle, i reia... i no queia. Al vespre, en arribar el papa, la Salometa es posava a peu dret i obria les cametes i saltava:- Pazza, papa, pazza!
A l'August anireu coneixent-lo. És un nen de cinc anys que viu al tercer pis, a vegades rebec, però ja comença d'anar a estudi i es millorarà molt. Porta un davantalet a ratlles, unes espardenyetes, i branda la cartera com si passés molts llibres. Però no en passa cap, que hi duu el berenar només. A vegades s'atura a la font del cantó i es mulla com un peix d'aquells de coloraines. Pel demés, és un bon nen, que no es mossega les ungles, s'acaba totes les sopes i fins sap dibuixar.Mireu si en sap, que n'està segur. No vol que el contradiguin. Ahir mateix dibuixava un cavall. En fer-li observar el seu avi que aquell cavall havia cinc potes, i que els cavalls no en tenen sinó quatre, l'August va replicar:- Oh, quatre, quatre... Els meus cavalls en tenen cinc!


És més real el cavall de l’avi o el del net? Dit d’una altra manera, qui és el avi i el nét en la percepció del domini .cat que es té des del govern de Catalunya o des del govern del País Valencià? I ara no em digueu que us complico la vida i que què té a veure una cosa amb l'altra. Que és la mateixa història de buscar-li tres peus al gat. O potser no...

7 comentaris:

Anònim ha dit...

Mira, Pere, que et "castiguis" llegint LV pot passar. Però entretenir-te amb l'ABC ja és pur sadisme :)
Perejoan

miquel ha dit...

Això els ho has de dir als de Vilaweb, que m'hi han portat, Perejoan. De totes maneres, crec recordar que l'ABC té un dels formats més manejables, o per què el compren si no?

Anònim ha dit...

Ep, Perejoan, a mi em sembla que en Pere fa bé de llegir de tot una mica...
Sadisme? Una mica sí però va inclòs en el paquet del que cal fer ;-)
L'Art de la guerra diu que cal conèixer l'enemic i les seves armes (icloses les retòriques) per poder-lo vèncer.

Per això també cal també obrir coses com Libertad Digital, La Razón i tota la faramalla, que és molta !
Això sí, s'ha d'anar amb molt de compte amb la dosi ...
Si no, fóra com beure verí, oli bullent o àcid sulfúric.

PS
Veig que tu també rebs algun comentari espàmics... Jo en rebo un al dia sobre el meu blog ... Espero que aviat inventin filtres eficaços contra aquesta brossa.

Anònim ha dit...

ostres, la salometa i el cavall de l'august... fa molts anys em van regalar els nens de la meva escala en una edició facsímil i de seguida va convertir-se en un llibre diferent. tant que no va patir la sort d'altres llibres infantils, regalats a cosins i a biblioteques. aquest encara és al prestatge, al costat del nocturn per a acordió i la poesia completa...

mar ha dit...

avui he anat a la fira (i m'he firat...)
he trobat un parell de llibres de pintura molt interessants (per 3 euros), un de poesia del 1900 que té una portada preciosa (cel i mar) de colors blaus (aquest m'ha sortit bastant car però ho he pagat a gust), i un altre d'especial d'uns quaderns literaris que deuen ser del 35-36 i en català. No et dic quina novel.la és perquè es perdria tota la intriga (d'una novel.la de misteri)

ufff, saps? els llibres vells, molt vells i a més a més, de segona mà, fan una olor especial. El poemari mateix fa olor de perfum barrejat amb olor de tabac ros... és un llibre preciós que debia pertànyer a algú força especial (hi duu el nom escrit a dins)

canvi de tema: m'encanta el link que has posat. conec l'autor de la pàgina. és una pàgina magnífica per passar-s'hi hores

bé, vaig a llegir una estoneta

miquel ha dit...

Gràcies per la comprensió, Sani. Conèixer els uns i els altres és la base de la llibertat. I a hores d'ara hi ha poques possibilitats que algunes influències em siguin perjudicials.
Sí, fa dos posts que m'arriben comentaris no desitjats. Veig que el mateix Blogger, però, ha posat en marxa un filtre voluntari que faré servir si es repeteixen massa.

Que bé que siguis còmplice en aquesta lectura, elisenda. Edicions de Montserrat l'havia publicat, però ara ja el té descatalogat, igual que altres magnífiques lectures infantils i juvenis d'autors modernistes o noucentistes. Una llàstima.


Veig que la visita a la fira t'ha estat productiva, mar. Sí, noia, els llibreters de vell no fan concessions en els preus d'alguns llibres. De fet el seu és un dels oficis més arriscats del món, econòmicament parlant, esclar. Em mantindràs molt de temps intrigat amb la teva tercera adquisició?

A mi també em solen agradar les olors dels llibres, tant dels vells (no sempre), com les dels que s'acaben d'imprimir. I m'agrada trobar alguna cosa manuscrita: una dedicatòria de l'autor, un apunt del lector... algun cop he trobat una nota de la compra, una factura...

Jo també conec l'autor del link (compartim professió). Hi ha força cosa, encara que potser una mica desordenada.

Anònim ha dit...

with no damage to your business’ budget whatsoever.